News
13/02/2014 12:00
In her recent study Amy DeWitt – chair of sociology at Shepherd University in Shepherdstown, W.Va. – points out that gender and roles stereotypes still exist in children’s picture books and they possibly hurt a kid’s aspirations.
This can be a good starting point to reconsider the presence of stereotypes in communications today and surprisingly find out a clear paradox at the end.
We are all more and more aware that stereotypes are superficial, reductive and dangerous, too. Mostly false and...
20/01/2014 15:45
The date of the Holocaust Memorial Day is approaching and the world mass-media system is getting ready to strongly cover the story.
TV and radio shows are being excitedly prepared, movies will be released (Hitchcock’s restored documentary Memory of the Camps has already been announced in grand style) and new books will be published to strategically benefit from the great attention temporary drawn on the issue.
In the recently published short pamphlet entitled Contro il...
08/12/2013 19:09
Since Database Marketing has been introduced, profiling techniques refined and web cookies have reached full speed, more and more in-depth information about our consumption behaviour are collected and processed. Thanks to this, highly targeted advertising messages are designed and delivered to us as an attempt to overcome our defences against current pervasive communications.
Experts say the exploitation of the files about our likes and dislikes is what is going to drive advertising strategies...
03/12/2013 15:30
The newspaper La Stampa of November 11th published the customary short satiric commentary signed by Jena. It speculated that possibly Silvio Berlusconi’s expulsion from Parliament will turn good for him: “E se invece gli avessero fatto un favore?”.
(Some would say unfortunately) This can be true, at least on a communications level. His playing inside or outside of the Italian political system in fact doesn’t make such a major difference. Firstly because we shall not forget that he can...
01/12/2013 10:30
On-screen reading is slower, hard and superficial but offers incredible possibilities with respect to books and newspapers. It is no longer an intimate moment but it becomes a "game" to share. (Originally published on: Solidarietà Come n. 378 - 15 Sept 2011- Language: Italian)
PAROLE SULLO SCHERMO
La lettura sullo schermo è più lenta, difficile e superficiale ma offre possibilità incredibili rispetto a libri e giornali. Non è più un momento intimo ma diventa un “gioco” collettivo da...
01/12/2013 10:30
Why has the popular television format never reached the thirty-three survivors of the mine in Copiapó in Chile, despite the international scope of the event? (Originally published on: Solidarietà Come n. 356 - 15 Oct 2010 - Language: Italian)
IL GRANDE FRATELLO NON SCENDE IN MINIERA
Perché il popolare format televisivo non ha mai raggiunto i trentatre sopravvissuti al crollo della miniera di Copiapó in Cile, nonostante la portata internazionale dell’avvenimento
di Corrado...
01/12/2013 10:30
New advertising formulas approach multiracial market and migrant consumers speaking all languages of the world at the same time. (Originally published on: Solidarietà Come n.291 - 01-02-2008 - Language: Italian)
MELTING POT ADVERTISING
Nuove formule pubblicitarie affrontano il mercato multirazziale e si rivolgono ai consumatori migranti, parlando tutte le lingue del mondo contemporaneamente
di Corrado Calza
Sono ormai da tempo numerosi i comunicati commerciali che adottano...
01/12/2013 10:30
A bird's eye view on campaigns that have developed the Social Communication in Italy since 1971. (Originally published on: Solidarietà Come n.264 - 01-01-2007 - Language: Italian)
35 ANNI DI PUBBLICITÀ PROGRESSO
Uno scorcio a volo d’uccello sulle campagne che dal 1971 hanno sviluppato la comunicazione sociale in Italia
di Corrado Calza
Questo 2006, ormai prossimo alla conclusione, rappresenta per Pubblicità Progresso il 35° anno di attività. Numerose iniziative hanno celebrato la...
01/12/2013 10:30
Politically correct Vs. sharia law? Rather a middle way in the name of today's mother of all cultures: business. (Originally published on: Solidarietà Come n.240 - 15-12-2005 - Language: Italian)
FULLA VS. BARBIE. SCONTRO IN FAMIGLIA
Politically correct vs. sharia? Piuttosto una via di mezzo del nome della cultura oggi madre di tutte le culture: il business
di Corrado Calza
Qual è la notizia? Che hanno fatto una Barbie col velo? Che le hanno fatto gli occhi scuri, i capelli neri e una taglia di...
01/12/2013 10:30
George Ritzer theorist of "the world the McDonald's way" came to Italy to present his new book. The meeting leads to some reflection on who we are, where we go, what and how we consume. (Originally published on: Solidarietà Come n.197 - 01-03-2004 - Language: Italian)
DALLA McDONALDIZZAZIONE ALL’IPERCONSUMO
George Ritzer teorizzatore del ‘mondo alla McDonald’s’ è venuto in Italia a presentare il suo nuovo libro. L’incontro muove a qualche riflessione su chi siamo, dove andiamo, quanto e come...
01/12/2013 10:30
In theory and on a technical base Internet has what it takes to become the main medium for mass communications in close future. But is it true? (Originally published on: Solidarietà Come n.161 - 01-09-2002 - Language: Italian)
INTERNET ASSO PIGLIA TUTTO
In linea teorica e tecnica Internet ha le carte in regola per diventare il mezzo principe per l’informazione di massa del futuro. Ma sarà davvero così?
di Corrado Calza
Se ricordiamo cosa si diceva dell’informazione sui media di massa fino a...
01/12/2013 10:30
Gianni Cottardo, president of the Italian Association of Advertising Professionals, Istituto Europeo di Design in Milan, tells us about Pubblicità Progresso. (Originally published on: Solidarietà Come n.183 - 01-08-2003 - Language: Italian)
UN FUTURO DI COMUNICAZIONE SOCIALE
di Corrado Calza
Incontriamo Gianni Cottardo, oggi presidente della Associazione Italiana Pubblicitari Professionisti, all’Istituto Europeo di Design di Milano in occasione della presentazione del suo libro “Cottardo on...
01/12/2013 10:30
Beyond any question of good manners and etiquette, mobile phone addiction is the most obvious symptom of the poor state of contemporary interpersonal relationships. (Originally published on: Solidarietà Come n.163 - 01-10-2002 - Language: Italian)
IL CANALE È IL MESSAGGIO
Al di là ogni questione di bon ton e galateo, la dipendenza da cellulare è oggi il più evidente sintomo del cattivo stato dei rapporti interpersonali
di Corrado Calza
Durante il mio ultimo viaggio in Inghilterra, ho avuto modo...
01/01/2013 10:30
The mobile phone affects not only our modes of communication and behavior but also our own emotional life. (Originally published on: Solidarietà Come n.233 - 01-09-2005 - Language: Italian)
TUTTI PAZZI PER IL CELLULARE
Il telefonino influisce non solo sulle modalità comunicative e di comportamento ma anche sulla nostra stessa vita affettiva
di Corrado Calza
Chi vi scrive non ha il cellulare. «Aaah! Orrore, orrore!» è la reazione nella maggior parte dei casi. «Ma come fai?» è la domanda...